menemui adikku yang amat aku kasihi,

selamat hari lahir yang ke-18 amin...
masa berlalu begitu pantas untuk kita menyedari yang kita semakin meniti usia. menghitung hari-hari yang berlalu, kita kadangkala alpa untuk mengucap syukur atas nikmat tuhan...alhamdulillah.Dia sentiasa sayangkan kita.

mengimbau waktu dulu ketika kita masih kecil. kakak selalu bawak amin jalan2 dgn stroller. bangga kakak waktu tu. ada adik yang comel dan tak banyak buat perangai. baik sungguh! kita pusing2 satu kampung. indahnya zaman muda-muda.

dah besar sikit, kita pakai baju yang sama. kakak ingat lagi mak selalu belikan kita T shirt yang sama. Cute Maree kaler merah! tangkap gambar kat dalam estate kelapa sawit. apa la yang kita tahu tentang erti susah atau penat. yang penting kita enjoy main. masa tu kita tinggal kat rumah taman. mak ngan abah pegi keja. tinggallah kita kat umah cik nora. main,main,main. sampai kakak masuk tadika. waktu tu,kakak cuma ada amin, amin cuma ada kakak. tapi kita bahagia. setiap hari tunggu mak balik dengan senyuman sampai telinga. tiap2 hujung minggu, mak ngan abah bawak kita gi makan kfc. best sgt! manisnya saat itu.



kakak masuk sekolah. seronok! setiap hari emak hantar kakak sebelum pegi keja. whoa! semangat sungguh kakak belajar. (kononnya) hehe... waktu ni kita dah tak main2 ligan2 lagi. kita dah besar sket. dah malu nak buat mak marah kita. kita makin membesar. kakak dah x ingat betapa banyaknya peristiwa yang berlaku. masa terlampau cepat menginjak. yang kakak ingat awis lahir selepas tu. kita seronok sgt dapat adik.awis qushairi. kesian awis selalu kena ejek 'awis pokok ceri'. hehe. sempena nama pokok ceri depan rumah cik nora. best2! adik kakak dah bertambah. awis memang comey. tapi kakak tetap sayang amin.




habis UPSR, kakak dapat tawaran masuk asrama penuh. tapi kakak tak sanggup nak tinggalkan rumah. kakak tau nanti kakak akan rindukan rumah. mak,adik2,abah, kawan2. kakak tak sanggup ambil risiko. kakak tolak tawaran tu. biarlah kakak habiskan sedikit masa lagi di rumah. rasanya pilihan kakak tepat. yup!

sejak kakak bergelar pelajar sekolah menengah, amin pulak dah masuk sekolah rendah. sronok! kita masing-masing dah lebih 'matang'. hehehe. jadi budak sekolah yang baik. kakak suka tengok amin pakai songkok pegi sekolah. kakak ingat lagi. nampak baik sungguh adik kakak. tapi kakak sedar. kita makin sibuk. masing-masing dengan hal sendiri. nak buat keja sekolah. kakak sedar kakak selalu pentingkan diri sendiri. kakak bukan x nak ajar amin. tapi kakak memang x reti nak ajar orang. amin x kisah pun. kita membesar lagi. kita dianugerahkan lagi seorang penyeri rumah, akif uzair. kita terasa lebih perlu menjadi dewasa sebab kita dah jadi kakak dan abang.

kemudian kakak masuk asrama. pertama kali kakak pergi agak jauh dari rumah. kakak sedar, kita sudah x serapat dulu. mungkin sebab kita sudah x bermain bersama. kita dah x berkongsi cerita. bukannya setiap hari kakak dapat call rumah. setiap kali call juga, amin selalu tiada. jarak mula memisahkan kita. tapi kakak x penah lupa utk ucapkan gudluck setiap kali kita nak exam.

kakak nak terus mengimbau masa silam yang penuh dengan warna. cerita. suka. duka. girang gembira. kadangkala air mata. kita membesar bersama. mencari haluan sendiri. hingga saat ini, kakak sedar. kita tidak serapat dulu. kita sudah tak berkongsi semua cerita kita. amin mungkin sudah jarang di rumah. kakak lebih senang berbicara dengan mak. awis dan akif terasa lebih memerlukan perhatian kakak. mungkin itu salah kakak. lambat sedar yang kita semakin jauh.

bicara sepanjang ini masih tak dapat menggambarkan betapa kakak sayangkan amin. mungkin kakak tak selalu menyatakan rasa hati. tapi ketahui lah amin, kakak sayangkan amin. sama macam kita kecik2 dulu. kakak masih akan menangkan amin kalau amin berebut barang dgn org. kakak masih mengambil berat. kakak tak pernah lupa mendoakan kebahagiaan dan kejayaan adik-adik kakak. maafkan kakak kalau selama ini kakak terlalu banyak masa bersendiri. maafkan kakak kalau kakak bukanlah kakak yang terbaik buat amin. namun percayalah jauh di sudut hati kakak, amin tiada gantinya. kakak sayang amin!

untuk hari lahirmu kali ini, kakak panjatkan rasa syukur pada Allah kerana menganugerahkan amin kepada kakak. bukan kepada orang lain.

selamat hari lahir amin. semoga lebih matang menghadapi hari-hari mendatang. semoga Allah memelihara kita dengan rahmat kasih sayangNya. semoga hidupmu akan sentiasa gembira dan bahagia. moga amin akan menjadi anak yang baik. kebanggaan mak dan abah. juga kebanggaan kakak. jaga hati mak dan abah selalu. kebahagiaan kita atas restu mereka. kakak jauh di sini tapi kakak percaya, amin pasti mampu menjaga mak,abah dan adik2. itu doa kakak. teristimewa buatmu...
....my dearest amin...






nota metatarsal : tunggu kakak bawak blk adiah ye. thanx painpal for the birthday card! btol2 mood booster! =)
11 Responses
  1. mmg karangan yang cemerlang (gagal nak masukkan emoticon dlm comment)...

    btw, moga ko ngn adik2 ko success


  2. haha.. mekasih.. bangga pn azhana. first time aku guna bhasa melayu standard.
    amin...


  3. Fakhrul Says:

    Nice words + Nice songs = Purrrrfect!!

    Tangkap leleh ni. Haha.

    Happy Birthday Amin!! Kim salam kat adik ko.


  4. sedih aku bace citer ko tu..da la song die sedih..huhu...
    aku tau perasaan kamu


  5. mesej berjaya sampai.aku hope adik paham gak ape yg aku nak smpaikan. =)


  6. haziq Says:

    sume nak same2,,
    ader mandi same2 tak??
    *malu malu* *blush2*


  7. adek ko baca tak? kan org lain menangis terharu tp adik ko tak tau ape2 pun...huhuhu


  8. Syuhaimi Says:

    mmg terhebat la..
    ee jeles malay dia da kalah ngan ko tu leen.. hehe


  9. loOkinoomz Says:

    leen...entri yang berperasaan~
    perasaan seorang kakak T.T
    sori lah lmbt bace..huhuhu


  10. adik aku bce.. tp prangai dia mmg cm x berperasaan sket. *berperasaan tp x tunjuk* mungkin lelaki mmg cmtu.

    ee :maybe leh btol.tp dun worry. i cud never beat u! ko mmg malay a! sejati!


  11. asyeq Says:

    leen~~
    i nearly crying reading ur essay..
    wawawa~~