Assalamualaikum rakan-rakan

Alhamdulillah. Pagi ini suram. Cuaca sedikit mendung, tidak sedar jam telah lama menginjak ke jam 9. Hari ini saya rasa lebih segar setelah 'berehat' agak lama semalam. Alhamdulillah, Allah masih meniupkan roh ke dalam jasad untuk kembali bekerja pada hari ini. Jazakillah kepada adik junior saya yang menyediakan menu sarapan pagi yang cukup mengingatkan saya kepada tanahair. Sedap,nasib baik tak pedas. Saya beri peluang untuk diri keluar dari kepompong bilik setelah seharian bersilat dengan notes. Terima kasih Allah.

Kepulangan saya kembali ke bilik disapa oleh sahabat yang telah sekian lama tidak bersua, Maznah. Bukan hati tidak rindu, apatah lagi lupa pada persahabatan. Cuma, masa tidak mengizinkan. Barangkali memberi lebih kesempatan untuk sekadar bertemu di dalam doa. Rupa-rupanya dia membawa khabaran yang bagiku cukup mengejutkan. Sekali lagi Allah menunaikan janjiNya

“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati dan bahawasanya pada Hari Kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari Neraka dan di masukkan ke Syurga, maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.” [Al-Ankabut:57]

Kali ini seorang lagi sahabat saya diuji dengan berita kematian ibunda yang tercinta. Allahuakbar.Terasa tersentap seketika tatkala menerima perkhabaran tersebut. Semoga Allah mengurniakanketeguhan jiwa buat sahabat saya yang seorang ini. Allah, kuatkan hatinya, tabahkan jiwanya dan berikanlah petunjuk kepada sahabat saya Ilya.

ALLAH. Perkara yang sama akan berlegar di benak saya setiap kali mendengar berita seumpama itu. Bagaimana jika perkara tersebut terjadi kepada saya? Mampukah saya menggalas beban seberat itu? Janji Allah tak mungkin mampu saya dustakan. Moga Allah beri saya kekuatan saat tiba waktu itu. Amin...

Jambatan [Penang Bridge] ini sedikit sebanyak mengingatkan saya pada rumah.

Seperti biasa, saya menggunakan khidmat haji Google untuk mencari artikel mengenai kematian. Tak sangka saya terjumpa Facebook yang didedikasikan untuk memperingati kematian. Subhanallah. Inilah yang dinamakan aplikasi teknologi.
MAri berkongsi tentang kemungkinan pengakhiran hidup kita. Ada dua macam akhir hidup, iaitu akhir hidup yang baik atau HUSNUL-KHATIMAH dan akhir hidup yang buruk atau SU`UL-KHATIMAH.


HUSNUL-KHATIMAH adalah akhir kehidupan seseorang yang beriman kepada Allah Subhanahu Wa Ta`ala dan percaya pada hari berbangkitnya manusia dengan bermodalkan taqwa.
Kriteria yang ditetapkan :
1) Menjauhi larangan-Nya
2) Tidak jemu dalam mengerjakan perbuatan baik dan tidak menyombongkan amal baik kita.
3) Menjauhi kemaksiatan

SU`UL-KHATIMAH ialah apabila sewaktu akan meninggal dunia seseorang didominasi oleh perasaan was-was yang disebabkan keragu-raguan atau keras kepala atau ketergantungan terhadap kehidupan dunia yang akibatnya ia harus masuk ke neraka secara kekal kalau tidak diampuni oleh Allah Subhanahu Wa Ta`ala.
Faktor Penyebab Seseorang Itu Tergolong Dalam Golongan Yang Mendapat Su'ul khatimah:
1) Mengabaikan ibadat sembahyang
2) Minum arak
3) Derhaka kepada ibu bapa
4) Menyakiti orang Islam
5) Memecahbelahkan kaum muslimin
6) Suka mengurangi timbangan
7) Suka mengaku sebagai wali Allah


Adab Supaya Dikurniai HUSNUL-KHATIMAH:

1) Sebaik-baik umur adalah umur yang panjang dan penuh dengan amal soleh. Dan seburuk-buruk umur menurut Allah Subhanahu Wa Ta`ala adalah yang panjang umurnya tetapi diisi dengan dosa dan maksiat kepada Allah Subhanahu Wa Ta`ala.

2) Keadaan di akhir hayat seseorang bergantung kepada amalan sehari-hari. Oleh kerana itu, isilah hari-hari kita dengan selalu meningkatkan iman dan amal soleh. Kurangkan perkara laqa ye cik leen.

3) Berusaha untuk selalu meningkatkan ibadah fardhu dan sunat, maka perlu memperbanyak amalan ihsan, iaitu amalan yang memberi kebaikan kepada orang banyak, baik berupa ajakan untuk kembali kepada Allah Subhanahu Wa Ta`ala (dakwah ilallaah), menyebarkan ilmu, menyebarkan kasih sayang, menyebarkan amal saleh, dan selalu tawa shaubil wa tawaa shaubish-shabr.

4) Tidak meminta mati kecuali kerana telah terjadi fitnah yang mengancam keselamatan diri dan agamanya.

5) Jangan sekali-kali berfikir untuk mengakhiri hidup dengan jalan pintas kerana adanya tekanan hidup yang berat. Orang yang mengakhiri hidupnya dengan jalan pintas (bunuh diri) tidak akan diterima amalnya dan dipastikan dia akan masuk neraka.

6) Ajal adalah sebuah misteri, merupakan rahsia Allah Subhanahu Wa Ta`ala. Boleh datang secepat kilat, atau tidak kunjung tiba walaupun telah dinanti-nantikan setiap saat. Namun jika ajal telah datang, tidak dapat ditunda atau dipercepatkan walaupun sedetik.

7) Berdoa untuk dijadikan orang yang HUSNUL-KHATIMAH pada setiap akhir solat fardhu.

8) Selalu menumbuhkan perasaan khauf dan rajaa (takut dan harap), iaitu takut akan tidak diampuninya dosa-dosanya dan berharap bahwa Allah Subhanahu Wa Ta`ala itu Maha Rahman dan Rahim yang akan selalu memberikan rahmat kepada orang-orang yang dikehendakiNya.

9) Ketika sudah ada tanda-tanda akan dipanggil oleh Allah Subhanahu Wa Ta`ala, perbanyaklah membaca kalimat thayyibah, kerana siapa yang ucapan terakhirnya adalah Laa Ilaaha illallah orang itu dijamin masuk syurga.

Ingatlah kematian. Demi Dzat yang nyawaku berada dalam kekuasaan-Nya, kalau kamu mengetahui apa yang aku ketahui, niscaya kamu akan tertawa sedikit dan banyak menangis. (Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam)


Doa Amalan

هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ"
Ya Tuhanku, berikanlah kepadaku hikmah dan masukkanlah aku ke dalam golongan orang-orang yang soleh" (Q.S. Asy-Sy`araa: 83)

اللهم اجعل خير عمري أخره و خير عملي خواتيمه و خير أيامي يوم لقائك
"Ya Allah jadikanlah sebaik-baik umurku pada hujungnya dan sebaik-baik amalku pada akhir hayatku, dan (jadikanlah) sebaik-baik hariku iaitu hari ketika aku bertemu dengan-Mu (di hari kiamat)"(H.R. Ibnus Sunny)

اللهم اختم لنا بحسـن الخاتمة ولا تختم علينا بسـوء الخاتمة"
Ya Allah, akhirilah hidup kami dengan akhir yang baik, dan jangan Kau akhiri hidup kami dengan akhir yang buruk"


Sehalus-halus kehinaan di sisi Allah adalah tercerabutnya kedekatan kita denganNya. Awalnya terlihat dari menurunnya kualiti ibadah. Ilmu yang dapat membuatnya takut kepada Allah tidak bertambah. Maksiat pun mulai dilakukan. Kalau ibadah sudah tercerabut satu persatu, maka inilah tanda mulai tercabutnya hidayah dari Allah. Nauzubillahiminzalik...
Renung-renungkan dan selamat beramal.

bookmarks: edit post
0 Responses