Assalamualaikum wrt wbt.

"Jangan tidur lepas subuh,nanti rejeki mu dipatuk ayam". Memetik dialog ibu Azam dalam filem Ketika Cinta Bertasbih.

Bangun hari ini dalam keadaan kurang ceria. Kenapa? Banyak sebabnya. Semoga Allah gantikan kepedihan ini dengan kesenangan,jadikan kesedihan ini di awal kebahagiaan dan sirnakan rasa takut ini menjadi rasa tenteram. La tahzan!

Alhamdulillah tatkala membelek2 laptop,ada junior (jazakillah Erma) menyapa saya di YM, ajak join dengar kuliah subuh online di skype. Walaupun saya tidak mengenali Kak Rohana Mat Nor yang merupakan penceramah jemputan kuliah tersebut, kuliah yang diberikan memang mantop skali. Hadiah dari Allah di awal pagi tatkala kekuatan diri terasa agak goyah.

Tajuk yang dibawakan : 'BIDADARI ITU ADA DI BUMI'. Suka benar saya dengan tajuk tersebut. Sweet. As expected,masalah suara tersekat-sekat agak mentensionkan tapi sabo je la. Meh saya share pengisian pagi tadi.

GAMBARAN TENTANG NIKMAT DI SYURGA

“Dan (di dalam surga itu) ada bidadari-bidadari yang bermata jeli, laksana mutiara yang tersimpan baik, sebagai balasan bagi apa yang telah mereka kerjakan.” (Al-Waaqi’ah: 22-24)

“Seakan-akan bidadari itu permata yaqut dan marjan” (Ar-Rahmaan: 58)

“Di dalam syurga-syurga itu ada bidadari-bidadari yang baik-baik lagi cantik-cantik” (Ar-Rahmaan: 70)

“(Bidadari-bidadari) yang jelita, putih bersih dipingit di dalam rumah.” (Ar-Rahmaan: 72)


CHARACTER BIDADARI SYURGA

Imam Ath-Thabrany mengisahkan sebuah hadis dari Ummu Salamah.

"Wahai, Rasulullah, jelaskanlah kepadaku firman Allah tentang bidadari-bidadari yang bermata jeli?" Beliau menjawab, "Bidadari yang kulitnya putih, matanya jeli dan lebar, serta rambutnya berkilau seperti sayap burung nasar."

"Lalu, bagaimana tentang firman Allah, 'Laksana mutiara yang tersimpan baik'." (QS Alwaqi'ah [56]: 23). Jawabnya, "Kebeningannya seperti mutiara di kedalaman lautan yang tidak pernah tersentuh tangan manusia."

"Jelaskan lagi kepadaku firman Allah, 'Di dalam surga-surga itu, ada bidadari-bidadari yang baik-baik dan lagi cantik-cantik'." (QS Arrahman [55]: 70). Beliau menjawab, "Akhlaknya baik dan wajahnya cantik jelita."


Saya berkata lagi, "Jelaskanlah firman Allah, 'Seakan-akan mereka adalah telur (burung unta) yang tersimpan dengan baik'." (QS Ashshaffat [37]: 49). Beliau menjawab, "Kelembutannya seperti kelembutan kulit yang ada di bagian dalam telur dan terlindung kulit telur bagian luar."


PENCIPTAAN WANITA

“Dan sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dari sari tanah, kemudian kami menjadikannya air mani pada tempat yang kukuh dan terpelihara (rahim) kemudian kami menjadikan air mani itu segumpal darah, lalu segumpal darah itu kami jadikan segumpal daging, lalu segumpal daging kami jadikan tulang-tulang, maka kami liputi tulang-tulang itu dengan daging, kemudian kami menjadikannya satu bentuk yang lain. Maha suci Allah sebaik-baik pencipta” (Al-Mu’minun: 12)


“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk sebaik-baiknya.” (at-Tiin: 4)


Anugerah Allah: akal, hati/ perasaan (jiwa), cantik, lemah lembut dan fana' (tua dan mati)


"Manakah yang lebih utama, wanita dunia atau bidadari yang bermata jeli?" Rasulullah berkata, "Wanita-wanita dunia lebih utama dari bidadari-bidadari yang bermata jeli, seperti kelebihan apa yang tampak dengan apa yang tak tampak."


"Karena apa wanita dunia lebih utama dari mereka?" Beliau menjawab, "Karena, shalat, puasa, dan ibadah mereka. Sehingga, Allah meletakkan cahaya di wajah mereka. Tubuh mereka seperti kain sutra, kulitnya putih bersih, pakaiannya berwarna hijau, perhiasannya kekuning-kuningan, sanggulnya mutiara, dan sisirnya terbuat dari emas."


BIDADARI BUMI


“Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita yg solehah.”

“Barangsiapa yang ingin melihat wanita bidadari syurga, hendaklah melihat Ummu Ruman.” (Hadith)

Nak berkenalan dengan Ummu Ruman? Klik sini


CHARACTERISTIC

Karekter bidadari syurga adalah cerminan bidadari Bumi. Kesempurnaan ciptaan Allah (wanita) lebih sempurna dengan kembali kepada Allah.


1. Kenali Allah (makrifatullah)

-rububiyah

-uluhiyah


2. Kenali diri sendiri

-hakikat seorang hamba

-setiap yang hidup pasti merasai mati -ini wanita bijak!


3. Taat kepada perintah Allah swt

- mencintai Allah dan Rasul Nya melebihi dari yg lain2

“Dan (Ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi nasihat kepadanya: “Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, Sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar ..” (Luqman: 13)


4. Keelokkan akhlak yg tinggi


Ini bukan cerita Miss World di mana nilaian kecantikan diletak atas kayu ukur cantik dan bijak. Bidadari Bumi akan menjadi ketua bidadari di syurga insyaAllah. Jadi, kena la behave selayaknya kan.

Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan kemulian akhlak (manusia)”


5. Syurga adalah cita-cita tertingginya.


MasyaAllah. Bersyukurlah kita diciptakan sebagai wanita.


Dan sesungguhnya telah Kami berikan hikmat kepada Luqman, yaitu: “Bersyukurlah kepada Allah. dan barangsiapa yang bersyukur (kepada Allah), Maka Sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya sendiri; dan barangsiapa yang tidak bersyukur, Maka Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji“. (Luqman: 12)


Dengan nature agak emo2, Allah bagi kita ujian untuk berikan ganjaran yang best di akhirat kelak. Kalau pun kita x dapat menang Miss World, jom kita berusaha jadi bidadari di syurga dari bumi, insyaAllah. Kalau anda lelaki, didik isteri anda agar menjadi ketua bidadari di syurga nanti ok.

Pengisian yang diberikan ada dalam buku ini.


"Kejarlah redha ALLAH pada amalmu,Biar kamu tidak cantik di mata penduduk bumi,tetapi namamu menjadi perbualan penduduk langit"


bookmarks: edit post
3 Responses
  1. fas Says:

    assalamualaikum wrt

    kakak!! hehe dah jumpa blog kakak.. waaaa, bidadari ada di bumi.. best dpt jumpa..


  2. waalaikummussalam wrt wbt.

    fas! cmne awak leh jumpa ni.. baru nak suspense. next time jumpa baru nak cte. dah tau dulu plak.
    jom jadi bidadari dari bumi! amin...


  3. This comment has been removed by the author.