Assalamualaikum wrt wbt.

Ada sesuatu yang mentrigger saya untuk membaca tentang snowflakes tatkala subuh baru menginjak.

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal,(yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari seksa neraka. [Ali Imran : 190-191]

Subhanallah, indah sungguh permandangan pagi ini di saat saya menjenguk ke luar tingkap. Semua warna-warna yang selama ini berselang seli menembusi retina saya kini kelihatan sama, putih bersih. Allahu. Ketenangan yang dibawa bersama dari langit.


Sekian lama bumi Dublin tidak biasa bertemu dan beramah mesra dengan cik salji yang mengembara nun jauh dari langit [Kembara Tian Xia!]. Cuma sejak saya dan rakan-rakan tiba di bumi Shamrock 3 tahun yang lepas, kami dipilih Allah untuk merasa kedinginan dan kejakunan bermain salji. Tahun pertama, saljinya masih malu-malu tapi sudah cukup untuk membuatkan seisi bumi Ireland gembira menerima kunjungan makhluk dari langit itu. Tahun lepas, sedikit lebat. Tahun ini mencatatkan rekod salji paling tebal di Dublin hingga tidak memungkinkan kenderaan awam, iaitu Dublin Bus untuk berfungsi seperti biasa.

Saya teringat jaulah saya bersama Mimie dan Asma ke bumi Czech Republic tahun lepas. Meskipun hanya bertiga, kami benar-benar gembira sepanjang perjalanan tersebut. Apatah lagi mendapat layanan first class daripada sahabat-sahabat kami di sana. Kenangan bermain ski selama setengah hari hanya dengan bayaran beberapa belas euro menjadi kenangan yang pastinya tersemat indah untuk diceritakan kepada handai dan anak cucu [?]. Bergigabyte gambar yang sempat rakamkan. Antara yang paling saya suka :

Credit to Mimie. Anda memang photographer terbaik. =)

Alhamdulillah,subhanallah, allahuakbar. Buat pertama kali dalam hidup saya melihat molekul tersebut dari dekat. Selama ini tidak sedar butiran-butiran halus itu mempunyai bentuk yang sangat indah. Indah lagi Tuhan yang menciptakan.

File:SnowflakesWilsonBentley.jpg

Ini hasil yang saya perolehi daripada carian di wikipedia. Wilson Alwyn "Snowflake" Bentley mendedikasikan hidupnya untuk melakar pelbagai bentuk molekule salji.

Perasan atau tidak kesemua snowflakes tersebut mempunyai 6 bucu @ hexagon, namun tiada satu pun yang mempunyai bentuk yang benar-benar sama. Ini disebabkan 1 snowflake terdiri daripada 1019 water molecules. Bila air turun dari langit di dalam speed yang berbeza dan temperature serta humidity yang berbeza. Kiranya water molecules tu akan ‘menjadi ais’ pada rate yang berbeza, maka jadilah corak yang berbeza.

Kalau ada setitik air yang turun dalam rate yang sama, dan speed yang sama, serta temperature yang sama maka akan ada 'kembarlah' snowflake itu. Begitu jugalah kejadian manusia. Tiada yang serupa@identical meskipun hampir kesemuanya mempunyai 46 chromosomes. Subhanallah. Perbezaan pendapat adalah sesuatu yang pasti namun kebijaksanaan kita menguruskannya yang menjadi dinding pemisah antara perpecahan atau sesuatu yang lebih hebat. Jadi, setiap kali terasa marah atau geram dengan manusia lain, ingatlah :

"No two snowflakes are alike"

Mereka turun dari langit secara berjemaah dan hinggap di mana-mana ruang di muka bumi. Jika ia memenuhi jalan, maka terpaksa bersusah payahlah pakcik-pakcik mengalihkannya daripada ruang lalu lintas. Jika ia hinggap di pohon, maka beriya-iyalah kami semua menangkap gambarnya. Jika ia akhirnya cair di jalanan, maka akan berairlah kawasan tersebut hingga memungkinkan mana-mana manusia yang jauh lebih besar untuk jatuh dengan bangganya. Allahu. Jika kita benar-benar berfikir. Sama lah kita seperti snowflakes, diturunkan ke Bumi secara berjemaah oleh Allah, namun dengan tugas yang lebih berat. Tugas yang enggan ditanggung oleh gunung yang terpasak kuat di Bumi sekalipun. Maka saya berpesan pada diri sendiri:

You are the best community ever raised among the people: you advocate righteousness and forbid evil, and you believe in GOD. If the followers of the scripture believed, it would be better for them. Some of them do believe, but the majority of them are wicked.
4 Responses
  1. Qays Says:

    hehe.. I had fun reading this post.. Mantop2! =.)



  2. Akak, sy minta izin share ya.subhanAllah, terima kasih atas perkongsian. Smoga Allah merahmati Akak sllu^^


  3. Akak, sy minta izin share ya.subhanAllah, terima kasih atas perkongsian. Smoga Allah merahmati Akak sllu^^