Assalamualaikum wrt wbt.

Tergelak membaca entri lepas yang sungguh emo. Sakit Allah bagi sebab Dia ingat kita leen :)

Hari sabtu lepas, saya berbicara panjang dengan mak, as always. Antara inti perbualan kami adalah tentang sebuah cerekarama baru-Aku Mahu Terbang.

Zaman Form 1-2, drama kungfu petang2 seperti Fong Sai Yuk, Smart Kids menjadi kegemaran saya. Tatkala menginjak ke Form 3, saya tidak pernah melepaskan peluang menonton cerekarama setiap malam sabtu. Ia adalah program wajib dalam jadual setiap malam sabtu. Sama ada cerita komedi yang membuatkan saya tergelak-gelak atau mengkritik penuh suka hati, cerita sedih yang membuatkan lacrimal gland tidak senang duduk, atau cerita keagamaan yang menginsafkan.

Hingga terbang jauh ke bumi Dublin, cerekarama masih menjadi pilihan utama saya :) Mungkin budaya dan isu yang diketengahkan lebih dekat dengan budaya saya dibesarkan. Tertarik dengan cerita mak tentang kesungguhan Akif menunggu cerekarama minggu ini, saya pula jadi tidak sabar-sabar mahu menonton cerekarama tersebut.

Alhamdulillah, tatkala diri sudah sihat dan bersemangat menyeterika baju untuk ke hospital esok, saya terjumpa link cerekarama yang mak cakapkan tu!


"Di balik sebuah mimpi,ada sebuah harapan"

Memang comel, tulus dan penuh pengajaran :) Seorang budak ni,Rezki namanya, sangat fokus dengan cita-cita nak jadi pilot. Semua hobi berkisar tentang penerbangan. Walaupun miskin, pakai kasut koyak ke sekolah dan sering dibuli (pandai sungguh watak pembuli,saya pun rasa nak cubit-cubit je budak2 tu), dia sangat tabah dan positif. Dia berkawan baik dengan kawan sebaya usianya Busran, seorang yang lumpuh. Bus ni memang baik sangat, dia banyak sokong Rezki. Kisah persahabatan dua orang budak ni memang sangat touching, saya yang masih demam pun boleh nangis terharu melihatkan keakraban ukhwah 2 sahabat ni. Di pertengahan cerita, Bus diserang meningitis (xtau viral atau bacterial.dush!) dan akhirnya meninggal. Pada masa yang sama, Rezki dapat keputusan yang baik dalam exam dan masuk sekolah asrama. Dia jadi pelajar yang cemerlang dan rajin. Kehidupan mak dan abangnya di kampung pun semakin baik. Tapi pengarah cerita ni sengaja nak menyedihkan lagi cerita yang sedih. Dalam perjalanan melawat Rezki, abang dan maknya mati dalam kemalangan. Dalam kesedihan yang teramat tu, boleh plak si Rezki ni nak bunuh diri. Kalau cita-cita itu disandarkan kepada makhluk yang mengikut hukum alam~hidup dan mati,maka cita-cita akan lumpuh bila sandaran asbab itu telah tiada. Sebab tu la,kalau buat apa-apa pun, kena masukkan kerana Allah :) Alhamdulillah cerita ini tidak ditamatkan dengan kesudahan yang sedih. Rezki berjaya mencapai cita-citanya untuk terbang! Saya tertarik dengan kata-kata jurulatih Rezki :

"Bila Allah izinkan masalah datang dalam hidup kita, dia mesti jugak hadirkan jawapan untuk masalah itu. Kita jangan gagalkan diri kita sendiri sebelum Allah sempat makbulkan doa kita. Jangan mengalah"


Everything starts from a dream kan? Saya dulu sangat semangat nak jadi doktor. Kalau main doktor2, saya mahu jadi doktor setiap masa. Kalau dipaksa jadi pesakit, mula la menggerakkan 60 otot muka dan mengadu pada mak. Alhamdulillah, dah dapat peluang ni kena gunakan sepenuhnya :) Jangan mengalah,aite?

nota kaki : Akif, sila belajar rajin-rajin kalau nak jadi engineer. Jangan asyik upah Awis buat kerja sekolah je!!
bookmarks: edit post
0 Responses