Imam Ghazali pernah berkata,

"Janganlah engkau kahwini wanita yang enam; yang ananah, yang mananah, dan yang hananah, dah jangan engkau kahwini yang hadaqah, yang baraqah, dan yang syadaqah"

1) Wanita Ananah
Wanita yang banyak mengeluh, mengadu dan setiap saat memperalatkan sakit atau berpura-pura sakit.

2) Wanita Mananah
Wanita yang suka mengungkit-ungkit terhadap suaminya. Wanita ini sering menyatakan seperti; "Aku membuat itu keranamu"

3) Wanita Hananah
Wanita yang menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.

4) Wanita Hadaqah
Wanita yang melemparkan pandangan dan matanya kepada tiap sesuatu lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang tersebut dan memaksa suaminya untuk membelinya.

5) Wanita Baraqah
Wanita yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya. Wanita yang marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan mengasingkan bahagiannya.

6) Wanita Syadaqah
Wanita yang banyak bercakap perkara yang lagha (sia-sia),lagi membisingkan. Dush!

Dalam mencari pasangan hidup, Rasulullah s.a.w bersabda:

Seorang wanita dikahwini kerana empat perkara ;kerana hartanya, kerana kecantikannya, kerana nasab keturunannya dan kerana agamanya; kahwinilah wanita yang baik pegangan agamanya, kamu akan mendapat ketenangan.

(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

“Janganlah kamu mengahwini wanita kerana ingin melihat kecantikannya, mungkin kecantikan itu akan membawa kerosakan terhadap diri sendiri dan janganlah mengharapkan harta kekeyaannya kerana mungkin dengan harta itu mereka menjadi sombong tetapi kahwinilah mereka itu kerana agama dan sesungguhnya hamba perempuan yang hitam lebih baik asalkan ia beragama.

(Riwayat Ibnu Majah dab Baihaqi)

bookmarks: , edit post
0 Responses