Assalamualaikum wrt wbt.

Mengisi sedikit masa yang terluang dengan menjenguk blog yang sekian lama dilupakan. Usai exam Psychiatry yang T_T tempohari, saya dan rakan-rakan perlu bersedia untuk memasuki rotation yang dikatakan paling sibuk untuk tahun ini iaitu Obstetric & Gynaecology.

Baru seminggu berada dalam rotation ini. Minggu lepas saya dihantar ke peripheral hospital di Mulingar (Midland National Hospital) selama seminggu. Memang selesa dengan katin double bed dan satu single bed. Boleh melompat dari katil ke katil kalau tension. Letaknya pula betul-betul di atas sebuah bar. Alhamdulillah tiada suara bising malam2, ditambah dengan sedapnya heater yang terpasang, nikmat tidur.

Kali pertama menyaksikan kelahiran bayi di sini, saya begitu teruja. Meskipun sudah beberapa kali melihat proses delivery di Malaysia tidak lama dulu, labour ward adalah antara tempat yang saya suka. Tempat yang menjadi saksi kelahiran khalifah penyambung ummah, juga menjadi medan terbaik untuk kembali muhasabah diri.

All of these processes happen naturally,cool isn't it? Subhanallah saya pula yang terlebih sayu dan hampir menitiskan airmata tatkala menyambut kelahiran bayi sulung saya yang seberat 5.05kg! Allahu, memang rewarding sungguh la mak dia mengandungkan dia selama 9 bulan. Semoga Allah permudahkan jalan baby ini mencari Islam. Ameen ya rabb...

Obs&Gynae penuh dengan keajaiban yang mengkagumkan setiap jiwa yang berfikir. If u want to know the Creator, look closely at His creatures. Subhanallah,walhamdulillah.

(tetiba homesick)

Perjalanan yang paling sukar adalah perjalanan melalui 'birth canal', and u survived so far. InsyaAllah teruskan usaha!

3 stages of labour :

1) 1st stage : Progress is measured in term of 1)dilatation of the cervix and 2)descent of the presenting part (kepala) --> measured by portogram. Averagely, in women who have never bear any child (primigravidae), the cervical dilatation is 1cm/hour.

2) 2nd stage : divided into 2 phases
-passive phase : full dilatation till the head reaches the pelvic floor.
-active phase : head reaches the pelvic floor associated with strong desire to push
*masa ni la orang buat episiotomy, instrumental delivery.


3) 3rd stage : delivery of the placenta by controlled cord traction.
-Sign of placenta separation : lengthening of the umbilical cord, gush of blood per vagina, rising up of fundus (upper part of uterus).

Mistake at any step and here go all the complications. So people, be grateful for being so healthy up till today. Subhanallah, betapa Allah memelihara kita dari sebarang cacat cela fizikal. Teringat berjuta-juta genetic/chromosomal disorder yang boleh berlaku sejak persenyawaan berlaku hingga saat kelahiran tatkala menelaah ilmu paediatrics dulu. Jadi, jagalah hak fizikal kita~makanan seimbang, exercise, berubat jika sakit. Jaga juga hak rohani kita. Baiknya Allah. Nikmat mana lagi yang engkau ingin dustakan?


0 Responses