Assalamualaikum wrt wbt.


Semoga anda semua berada di bawah lembayung rahmat Tuhan Yang Maha Pemurah, Maha Penyayang.


MasyaAllah, time flies real fast this year. Indeed! Sedar tidak sedar, saya sudah hampir ke penghujung tahun ke-4 di RCSI. Alhamdulillah. Teringat tatkala zaman kanak-kanak dahulu tiba di kota Dublin dengan penuh kekaguman apabila berbicara dengan pelajar seniors. Kini saya berada di waktu itu~sungguh masa berlalu dengan sagat cepat. Sangat cepat.


Lagi 2 minggu insyaAllah exam ObsGynae akan bermula, 3 hari kemudian disambut dengan Final Exam 4th year. Psychiatry, Paediatrics, Medicine&Surgery. Cuba kekal menjadi waras bukan mudah dalam keadaan yang begitu genting begini. Adakalanya rasa kepala hampir hydrocephalus dan mahu tercabut. Apatah lagi tatkala menghadiri tutorial dan membaca buku. Kenapa makin banyak baca, makin rasa cetek ilmu ni?


Ya, sebab memang Allah izinkan manusia merasa setitik je daripada lautan ilmuNya. Setitik pun dah macam nak cerebral oedema ni @_@ Seringkali juga hati terdetik, kenapa memilih jalan sukar ini? Sepatutnya saya teruskan niat menceburi bidang perhotelan selepas SPM (random?!). Namun, cepat-cepat perasaan itu cuba saya sirnakan dari hati dan benak pemikiran. Ini jalan yang Allah pilih untuk saya, pasti Dia akan tolong dan ia sudah tentu yang terbaik. (^_^)


Usaha. Usaha. Usaha. InsyaAllah bantuanNya akan mengiringi hambaNya yang mengejar redhaNya.



Imam Syafi’i rahimahullah dalam satu kata-katanya yang terkenal mewasiatkan,
Wahai saudaraku, syarat untuk mendapat ilmu itu ada 6.
  1. Kecerdasan
  2. Azam yang kuat
  3. Bersungguh-sungguh
  4. Menyediakan bekal yang cukup
  5. Bimbingan guru
  6. Waktu yang yang lama
Dan satu lagi tradisi ilmuwan dan sarjana Islam ialah mengembara mencari guru untuk menuntut ilmu. Tidak ada ada ulama yang tidak pernah keluar dari kampung halamannya untuk menuntut ilmu. Sehinggakan ada ulama yang melarang seseorang dari mengambil ilmu dari orang yang tidak pernah mengembara seperti kata Yahya bin Ma’in berkata, “Ada empat golongan yang tidak bisa diambil kebaikan dan manfaat darinya….Seorang yang belajar hanya di negerinya dan tidak keluar untuk mencari hadis.”

Imam al-Syafie pernah bersyair:

Aku mengadukan kepada Waki’ (guru beliau) tentang buruknya hafalan
Maka beliau membimbingku untuk meninggalkan perbuatan maksiat
Dan berkata, ‘Ketahuilah bahwa ilmu adalah cahaya
Dan cahaya Allah tidak diberikan kepada pelaku maksiat’

InsyaAllah, saya akan cuba melakukan yang terbaik. Doakan saya dan rakan-rakan! :)


bookmarks: edit post
0 Responses