pagi yang cerah.gumbira aku hari ni sebab kelas clinical competencies (CC) pukul 11.35pagi! wee! bukan senang nak dpt kelas yang start lambat. sungguh seronok sekali.

selepas menamatkan kelas CC dengan senyuman(memandangkan dapat tutor yang best dan sangat la sporting, aku bergegas ke Reads, salah sebuah kedai buku yang terkenal di Dublin. Aku pun x pasti apa sebabnya. Mungkin harga stationaries di sini 'agak' murah berbanding tempat lain. Ye ke? Yang pasti aku pun turut pergi ke sana. Niat di hati nak membeli plastic container akhirnya tercapai setelah aku dengan berat hati menghulurkan wang 15 euro kepada cashier yang kurang tersenyum kat Reads tu. Xpe... MARA kan bagi duit elaun perkakas. Lagipun memang satu keperluan. Padahal aku nak letak makanan je pun dalam tu (gara-gara geram dgn kehadiran seekor tikus yang tiba-tiba turun dari langit dan menyerang bilikku dan Kak Dya). Kami sangat la kegeraman sampai jadi gundah gulana. Biskut St.Bernard ku juga selamat menjadi hidangan istimewa 'cik ti' itu. Redha.. Sedekah. Mungkin ada yang tidak kena dengan perbelanjaanku. Atau mungkin bukan itu rezekiku. Aku pasrah dengan kekejaman 'cik ti'. Huuuu... Aku akhirnya tekad untuk membeli container. Harapanku gigi 'cik ti' xkan mampu menembusi container plastik yang tebal itu. Kalau masih mampu, pastinya para saintis perlu mencari formula penjagaan gigi dari 'cik ti'. Calcium berlebihan. Tapi aku x pasti ke mana 'cik ti' menghilangkan diri sekarang. Sejak aku pulang ke rumah, x terdengar lagi 'panggilan manja' cik ti yang sentiasa saja mampu mencuri perhatianku. Menyenangkan. Selesa. Bubye 'cik ti'!

Baru sahaja aku sampai ke Aldi(kedai barangan makanan yang murah), Asma menghubungiku. Bertanya sama ada aku hendak melawat Fer atau tidak. Pastinya ya. Teringat sabda Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada sahabat Ibnu Umar, yang bermaksud:

Seorang Muslim bersaudara dengan Muslim yang lain. Ia tidak menganiayanya, tidak pula menyerahkannya (kepada musuhnya). Barangsiapa yang memenuhi keperluan saudaranya, maka Allah akan memenuhi pula keperluannya. Siapa yang melapangkan suatu kesulitan seorang Muslim, Allah akan melapangkan baginya satu kesulitan pula dari kesulitan-kesulitan yang dihadapi di hari kemudian.”

Selesai sahaja menghantar bekalan makanan ku(ganti makanan yang dimakan 'cik ti'),aku dan teman2 serumahku lantas menaiki Dublin Bus 123 ke St.James Hospital. Aku yang kepeningan menggagahkan diri. Nasib baik perjalanan tidak mengambil masa yang begitu lama. Hanya lebih kurang 15 minit. Itulah saat pertama aku menjejakkan kakiku ke daerah yang dipanggil 'rumah sakit' secara rasminya. Alhamdulillah. Canggih. Kenangan kali terakhir aku mengadakan lawatan-selamat-tinggal di Hospital Sultan Abdul Halim, Kedah ketika melawat sepupuku yang diserang gastrik, bermain-main di kotak fikiranku tatkala kaki melangkah menghampiri pintu masuk utama hospital. Juga canggih. Perasaan bangga menyelinap dalam hatiku. Siapa kata Malaysia x maju? Tetiba semangat nationalisme. Insyaallah, akan ku buka hospital sebegini suatu hari nanti di kampung ku(amin...)

Phase 1H route 5. Berpusing-pusing aku dan teman-teman mencari wad Fer ditempatkan. Alhamdulillah. Kami berjaya sampai tanpa sesat. Wee! Fer lesu terbaring di katil. Kelihatan tidak begitu bermaya dan lebih dikawal subconcious mind. Beberapa kali kami terpaksa mengulang ayat yang sama ketika berbual dengannya. Kesan anaestasia pastinya. Alhamdulillah, dia sudah selamat dibedah. inguinal hernia. gerun aku mendengarnya. semoga Allah menenangkan hatinya. Setiap yang terjadi pasti ada hikmahnya.

So lose not heart, nor fall into despair: For ye must gain mastery if ye are true in Faith.
Ali Imran : 139

semoga Fer cepat sembuh.

bookmarks: edit post
6 Responses
  1. Afham Says:

    owh korang sampai right after Fer dibedah ker?
    moga2 dia cepat sembuh.. Amiin...

    setakat ni Cik Ti belum menunjukkan taringnya kat umah aku~harapnya berkekalan la rekod ni..hukhuk


  2. cYiD Says:

    wah... pink nye ko!
    (hahaha... x mengomen pasal post la plak kan...)

    wah... ko da jumpe cik ti?
    ngeh3...
    umah kitorang so far x de la...


  3. yup.rite after.ciap jd receptionist fer lg(aku yg kne jwb org2 yg call dia sbb dia lemah lg time tu)

    tu la pasal. tension aku! tahap kesepahan bilik aku mungkin la x seberape pun. msk bwh katil da xleh nak bwat pe. runsing btol! serius.. abes stock makanan! geram2!


  4. Anonymous Says:

    salam
    fer saket ape lin? kirim salam kat dia nanti ek...


  5. chaq kne indirect inguinal hernia. nak cte pun pnjg. check internet(cnth doktor yg x baek). hehe.. insyaallah. dia kat hspital lg.


  6. loOkinoomz Says:

    hernia? urm, mcm pnah dgr nme tu..huhu
    Salam istirehat utk fer..

    Leen, ak cme nk tau nih jer..cmne fer bleh detect penyakit tu, apekah symptom2 yg mbwa fer smpai kne bedah..huuh..ingin tahu