Assalamualaikum wrt wbt.

Bonjour! Seperti biasa, setiap pagi di rumah dirasakan begitu indah. Alhamdulillah =)

Sedar tak sedar, cuti musim panas selama hampir 4 bulan cuma berbaki sebulan lebih. Syukur diberikan kesempatan mengisi kedatangan bulan penuh barakah, Ramadhan bersama keluarga di Malaysia. Terima kasih Allah.

Memandangkan diri ini sudah bersawang di rumah, saya membuat satu resolusi untuk bulan ini. At least tolong la bertahan hingga ke penghujung Ramadhan. Berjam-jam saya habiskan memilih buku di Popular Jusco, Bandar Perda. Gaya macam nak bawak balik sebakul buku, tapi akhirnya cuma satu yang menarik minat saya. Cuma satu buku dipilih. Bukan apa, dah bersusun buku yang saya beli di atas meja dalam bilik. Lawa lagi, macam x bersentuh [sentuh masa beli je]. Lalu, haruslah saya menghabiskan buku-buku tersebut sebelum menyambung niat suci membeli buku-buku baru. Tadaa!


Sebenarnya buku ini direcommend oleh seorang senior yang turut menjadi ahli panel sewaktu satu sesi forum di BEE dahulu. Jujurnya, saya bukanlah kaki buku meskipun saya merupakan seorang pelajar perubatan. Saya lebih suka mendengar atau menonton berbanding membaca. [Tapi x pernah miss tulis 'membaca' dalam column hobi setiap kali menulis biodata] Ish3... Ok la, saya suka baca blog. Itu pun kebanyakannya membaca kisah hidup orang lain yang ditulis menggunakan laras bahasa santai. Tapi memandangkan novel ni macam best dan sinopsis di belakang novel ini mampu menarik hati saya, saya membelinya dengan semangat yang membara. 721 pages ok! Terasa juga keimpossiblean saya hendak menghabiskan pembacaan saya. Namun saya cuba.

Fuh, sedar x sedar saya berjaya menghabiskan novel ini dalam masa 2 hari [plus minus buat kerja-kerja lain]. Memang terbaek! Jarang-jarang saya menghabiskan bacaan buku apatah lagi novel. Cerita yang digarap dalam novel Bumi Cinta ini benar-benar memikat hati saya. Meh la saya bagi sinopsis serba ringkas. Novel Bumi Cinta mengisahkan kehidupan Muhammad Ayyas, seorang graduan sebuah universiti di Madinah. Dia kemudiannya memilih untuk meneruskan kajiannya tentang sejarah Islam di zaman Stalin di Rusia. So, latar tempat novel ini memang sepenuhnya di Moscow, Russia. Bagi saya sendiri yang tak pernah menjejakkan kaki ke Rusia, memang agak teruja mengetahui sedikit sebanyak keadaan geografi di sana, ditambah lagi dengan keindahan architecture di situ. [Tetiba rasa nak g Russia tahun depan]. Rasanya tak keterlaluan kalau saya katakan novel Bumi Cinta ini adalah Ayat-Ayat Cinta[AAC] versi Eropah. Cuma konflik yang diutarakan dalam cerita ni saya rasakan kurang dramatik sikit la berbanding novel AAC. Konflik yang banyak diperkatakan ialah tentang perbezaan budaya dan agama. Ada jugak la isu atheist dan Yahudi. Yang lebih menarik, dalam novel ini diceritakan sedikit sebanyak strategi orang Yahudi nak menjatuhkan umat Islam melalui watak Linor. Tragis2... Watak Ayyas yang begitu intektual dalam novel ini turut membuat saya jatuh cinta. Bagi sesiapa yang tengah mencari idea nak membidas hujah-hujah orang yang belum Islam tentang solat, perkahwinan, dan Islam sendiri, memang elok sangat la baca buku ni. Saya rasa Habiburrahman El Sherazy telah membuat kajian yang mendalam tentang isu ini sebelum beliau mengarang buku ini. Banyak la watak yang bakal membuat anda melekat dengan buku ini. Trust me, it worth ur RM25. Mahu tahu lebih lanjut? Hehe, sila ke kedai buku berhampiran anda. Bagi warga Penang dan Dublin, boleh pinjam dengan saya nanti. =)

Whoa! Ala-ala kupasan buku plak. Tapi serius, saya yang BUKAN ulat buku pun mampu menghabiskan buku ni, so maksudnya memang sangat best la. Seterusnya, projek saya menghabiskan buku tentang kisah Ummul Mukminin, Aisyah r.a. Berusaha!

Nota metatarsal : Salam mujahadah buat sahabat2 semua tidak kira apa pun yang anda semua sedang lakukan. InsyaAllah kita sama-sama berusaha menghadapi ujianNya tak kira dalam bentuk apa pun. Gambatte!

Semoga berkesempatan bertemu lagi.
0 Responses