Assalamualaikum wrt wbt.

Title entry kali ini benar-benar mengingatkan saya kepada sesi OSCE [clinical exam] dan keberangkatan pulang saya ke bumi Dublin lebih kurang 23 hari lagi.

Sejak menjadi pelajar perubatan,saya menjadi lebih peka terhadap isu-isu kesihatan terutamanya yang termasuk di dalam syllabus yang telah saya pelajari di RCSI. Buku-buku yang saya beli juga tidak terlepas daripada memperkatakan tentang isu kesihatan atau sekadar cerita kehidupan doktor/pelajar perubatan. Secara jujurnya, saya berhasrat untuk melengkapkan diri dengan sebanyak mungkin pengetahuan tentang penyakit-penyakit yang sering dirujuk ke hospital. Kalau di Ireland, kebanyakan kes yang ditemui adalah lliver disease ie. cirrhosis, heart diseases,dan beberapa penyakit lain yang bersangkutan dengan alcohol atau pun rokok. Di Malaysia, yang mendapat perhatian adalah darah tinggi, kencing manis, sakit jantung [3 beradik], jangkitan, denggi, malaria dan beberapa penyakit lain. Meskipun kadangkala terkial-kial mengingati nama ubat dan mechanism penyakit tersebut, saya cuba sedaya upaya untuk mengaplikasikan apa yang telah saya pelajari.


Sejak minggu lepas, mak saya menerima ujian Allah, tanda kasih sayangnya. Rungutan mak tentang gatal-gatal dan rasa sakit di pinggangnya rupanya bukanlah sekadar ruam biasa atau allergy, sebagaimana diagnose saya saat mak memaklumkan kepada saya hal tersebut. Bintik-bintik ala-ala ruam yang pada mulanya sedikit, menjadi semakin merebak ke seluruh pinggang. Ia membuatkan saya risau. Tidak tahu apa yang harus dilakukan. Saya pasti itu bukan eczhema, juga bukan allergy kerana mak telah lama berhenti menggunakan sabun yang dikhuatiri menjadi penyebab gatal-gatal. Tiba-tiba saya teringat akan suatu penyakit yang masih saya rasa belum dipelajari secara formal di kelas, kayap ular. Hoho, serius mendengar namanya pun naik berdiri bulu roma. Saya menggunakan khidmat haji google. Laa! Kayap tu rupa-rupanya shingles aka herpes zoster! Toink, mahu hentak kepala di bantal! Alahai, masalah btol la saya ni. Dah blaja pun x tahu ke? Adeyh la.

Jadinya, kayap ini disebabkan oleh jangkitan virus Herpes [klik]. Boleh jadi jangkitan yang pertama atau pun reactivated daripada jangkitan chicken pox semasa kecil. Hebat kan virus ni. Bleh main nyorok2 kat dalam nerve [urat saraf] kita. Dia ada tapi x menampakkan rupa. Bila sistem immuniti badan kita semakin lemah, maka virus ini mula menunjukkan belang! Owh, saya sangat mencintai artikel Herpes Zoster di wikipedia. Benar-benar buat saya rindukan kelas! [ecece] Kalau mengikut rawatan yang diberikan di hospital, mungkin mak akan diberikan ubat analgesics [pain killer] dan dicucuk [intravenous] dengan antiviral drugs ie acyclovir.

Tapi memandangkan mak sama seperti saya yang amat susah mahu menelan ubat, mak memilih untuk berubat secara tradisional. Ok, part ini sungguh menarik minat saya. Ada kawan saya yang menasihati mak untuk mengasah ubi bemban/ ubi garut [sila klik], ambil airnya kemudian sapu pada tempat kayap. Mengikut kata mak, sedikit sebanyak rasa sakit dan gatal tersebut berkurang. Kemudiannya mak berjumpa dengan seorang mak cik ni, dia ada bacakan ayat Quran pada bedak sejuk dan air. Dia minta campurkan bedak sejuk, air dan daun delima [pomegranate] kemudian sapukan di tempat kayap. Alhamdulillah, setelah beberapa hari, kayap tersebut dah semakin elok. Alhamdulillah, Dia jugalah yang menyembuhkan segala penyakit.

Wohoho, saya pun sudah makin berminat dengan macam-macam lagi petua orang tua-tua. Kadang-kadang saya rasa lebih elok daripada menggunakan ubat hospital yang entah apa kandungannya. Jadi, marilah kita belajar daripada insan lain di sekeliling kita. Jangan ingat dah bergelar pelajar perubatan/ doktor semua benda kita boleh ubati dengan ubat-ubatan di hospital. Tidak salah mencuba kan? Cuma jangan abaikan aspek keselamatan dan kebersihan bahan. Lagi penting, halalan wa toyibban! =)

Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya:”Bahawa Allah telah menurunkan penyakit dan ubat dan dijadikan kepada setiap penyakit ada ubatnya, berubatlah tetapi jangan berubat dengan benda-benda yang haram.” -
Abu Daud

p/s : kalau kena sengat dengan tebuan tanah, boleh sapu dengan air asam jawa dan bedak sejuk. Whoa3!
bookmarks: edit post
1 Response
  1. Ibu Sayang Says:

    Salam Leen,

    Semoga mak leen sembuh seperti sedia kala.