Assalamualaikum wrt wbt.

Bunga ros merah yang baru dibeli semalam semakin mekar berkembang. Benar kata mak, rasa lebih tenang dan sejuk mata memandang bila bilik dihiasi dengan ciptaan yang sentiasa berzikir memuji Tuhannya. Berpinar-pinar mata memandang nota Orthopedics, rasa segar melihatkan kelopak-kelopak ros itu. Cantik. Dan mengingatkan saya pada mak, abah, Amin, Awis dan Akif. Bila homesick begini, memang hubungan pancaindera dan akal lebih dipesongkan oleh hati. Hati yang rindu. :)

Memang saya rindukan keluarga saya. إِشْتَاقَ أسرتي.

Bercakap tentang usrah yang bermaksud keluarga dalam bahasa Arab, di bumi Shamrock ini kawan-kawan yang menjadi keluarga saya di sini. Susah dan senang dikongsi bersama apatah lagi jika ada cerita yang hanya akan merisaukan mak dan abah jika dimaklumkan kepada mereka. Bukan hendak membelakangkan mereka, cuma kadang-kadang mencari saat yang sesuai. Cuma kalau bab exam dan results, mak dan abah memang orang pertama yang akan saya maklumkan. Well,semua orang pun macam tu kan.

Usrah. Ohana. Relax n recharge. Zaman dulu saya antara golongan yang mahu lari dari usrah. Bukan allergy, tak pernah ada rashes pun bila pergi usrah. Cuma mungkin zaman kanak-kanak yang mahu segalanya dibuat tanpa perlu arahan. Bajet ala-ala dah matang dan boleh berfikir baik buruk. Tak payah jadi baik-baik sangat. Tapi saya juga bukanlah kaki ponteng usrah, saya hadiri semua usrah namun ada di antara dalam keadaan hati terbelah dua,tiga dan empat, berselerak mencari ikhlas. Adakalanya hanya kerana wajib. Tsk tsk tsk.

Bila sedikit membesar, saya rasa saya perlukan usrah apatah lagi tatkala diri jauh dari keluarga. Menghadiri usrah adalah perkara yang saya tunggu-tunggu. Mungkin faktor ahli usrah dan kandungan usrah mempengaruhi tapi saya dapat rasa bezanya jika sudah lama tidak berusrah. Sesi usrah adalah sesi transformation untuk emosi saya-selalunya daripada stress/sedih kepada kembali bersemangat dan riang gumbira. Tambah-tambah lagi di masa-masa begini, ketika saya dan kawan-kawan amat jarang bertemu. Kalau ada pun sekadar sejam dua tatkala hujung minggu menghadiri program. Sudah puas menghadapi seminggu yang mencabar emosi, usrah adalah tempat untuk saya berehat dan berkongsi cerita. Kadang-kadang saya tidak bercakap banyak pun,sekadar menadah telinga dan mengangguk-angguk tapi bila pulang ke rumah, semangat saya bertambah. Saya menanti ummul furqan pembuka usrah minggu seterusnya setiap kali menangguhnya dengan tasbih kafarah dan surah al-asr.

Usrah saya biasa-biasa, bukan selalu membincangkan masalah dunia pun kecuali kalau ada isu-isu semasa yang menarik dan best. Pastinya ada sesi mentadabbur Al-Quran, memperbetulkan bacaan tajwid dan berkongsi pengajaran dan pesanan Allah di dalam kitabNya. Setiap orang pasti melontarkan idea yang membuatkan saya semakin rasa dekat dengan ayatNya. Itu yang saya suka. Ada sesetengah amalan boleh dilakukan secara bersendiri untuk meningkatkan rasa dekat denganNya tetapi ada juga yang perlukan perbincangan dan penelitian secara berkumpulan. Bukanlah semua yang bercakap itu sempurna, tapi saling mengingatkan antara satu sama lain sambil dalam diam-diam lebih kuat berbisik kepada telinga sendiri yang lebih dekat dengan mulut yang berkata-kata. Saya suka.


Bila mana perempuan duduk bersama, mesti akan ada pelbagai cerita yang keluar. Dari sebesar-besar masalah dunia hinggalah seremeh-remeh masalah. Penduduk Planet Venus kan memang suka bercerita. Setiap orang ada masanya untuk bercerita. Kalau tidak memang huru hara Planet Venus kalau semua bercerita pada masa yang sama. Apabila seorang bercerita, yang lain diam mendengar dan ada waktunya sama-sama berbincang mencari jalan keluar. Walaupun tidak disuarakan, kadang-kadang keluhan yang sama ada di dalam hati setiap yang mendengar, tapi sama-sama menasihati dan bertenang. Apatah lagi kalau mereka memenangkan kita dengan memberi peringatan ayat Allah. Saya suka.


Memandangkan saya bukanlah seorang yang gemar mengikuti perkembangan semasa, banyak sungguh cerita yang saya dengar melalui sahabat-sahabat usrah. Lama kelamaan, bila tidak mahu ketinggalan, saya juga sudah makin membiasakan diri mengupdate diri dengan isu-isu semasa. Kadang-kadang berbincang ala menteri. Hehe. Sudah lama rasanya hidup didoktrin dengan cara buka mulut-suap-telan-diam. Sekarang sedikit terbuka minda dengan membanyakkan bacaan dan menyelidiki setiap sumber berita. Cuma selalunya nota Orthopedics pun masih merangkak-rangkak, saya kurang membaca jadi sahabat usrah dan housemates tempat berkongsi cerita. Kawan-kawan di sekolah pun membantu. Yang penting kena kikis sifat aku tak pedulisme. :) Khalifah yang Allah hantar ke dunia tidak berfikir tentang diri sendiri semata-mata. Khalifah=pentadbir alam. Think big!

Dulu usrah hanya sekadar mengisi waktu tapi sekarang saya rasa usrah adalah masa yang saya tunggu-tunggu. Ia benar-benar buat saya relax dan recharge. Sosial dan rohani. Kalau kakak usrah x best, kena la bagi cadangan kalau x memang menahan jiwa la setiap kali menghadiri usrah. Kalau topik yang dibawa tak best, cadangkan tajuk-tajuk yang lebih mantop. Kalau rasa usrah kurang pengisian, kena volunteer diri untuk tambah pengisian. Boleh main netball dengan ahli usrah. Picnic2. Jaulah. Dah nama keluarga kan. Tambah-tambah di tempat orang begini, support system perlu kuat. Kan?

Taaruf. Tafahum. Takaful.

Carilah apa saja wasilah yang mengingatkan kita pada Allah.

"Dari Abu Hurairah r.a. katanya Rasulullah s.a.w. bersabda: "Barangsiapa yang menempuh suatu jalan untuk mencari ilmu pengetahuan di situ, maka Allah akan memudahkan baginya suatu jalan untuk menuju ke syurga."
(Muslim)

bookmarks: edit post
2 Responses
  1. Nuurfitrah Says:

    usrah mmg best,itulah yg ditunggu2 setiap minggu...kwn akk ckp usrah bermula apabila tasbih kafarah dan surah al-asr dibaca...fikir2kn ye...