Assalamualaikum wrt wbt.


Direzekikan Allah berjumpa dengan video di atas. Subhanallah, video tazkiyatun nafs ini menginsafkan saya betapa kerdil dan lemahnya manusia di sisiNya. Kita bukannya Nabi yang jantungnya dibasuh 2 kali oleh malaikat semasa kecil, lalu menjadi maksum,jauh dari dosa. Tapi ia bukan alasan untuk terus berputus dan terus selesa dengan sifat-sifat kelemahan yang Allah jadikan. Ia satu cabaran untuk menjadi manusia luar biasa dengan keluar daripada kepompong sifat kebiasaan makhluk.

Yang cantiknya, dalam setiap ayat Quran yang Allah turunkan untuk menggambarkan kelemahan sifat makhlukNya ini, Allah selitkan sekali penyelesaian dan cara-cara untuk melenyapkan sifat-sifat mazmumah tersebut. Allah sudah lama ajarkan kita cara terbaik untuk mengkritik kelemahan orang~mesti nyatakan kritikan bersama dengan cadangan penambahbaikan. Itu baru lah kritikan membina, bukan mengumpat. Allahu akbar!

Jangan juga lupa kuasa doa. Doa ialah ibadah yang sangat agung,yang tidak boleh dipalingkan selain kepada Allah. Hakikat doa adalah untuk menunjukkan kebergantungan kita kepada Allah dan berlepas diri dari daya upaya makhluk yang lemah. Doa merupakan tanda ubudiyah yakni perhambaan diri secara total kepada Allah. Doa merupakan lambang kelemahan manusia. Rasulullah bersabda "Doa itu adalah ibadah" Hadith riwayat Tarmidzi.

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

"Ya Allah,tolonglah daku dalam menjalankan agama yang merupakan pelindung urusanku. Elokkanlah urusan duniaku yang merupakan tempat aku mencari kehidupan. Elokkanlah urusan akhiratku yang merupakan tempat aku kembali. Jadikanlah kehidupanku ini sebagai tambahan segala kebaikan bagiku dan jadikanlah kematianku sebagai ketenangan bagiku dari segala kejahatan" -Hadith Riwayat Muslim.

"Ya Allah, Yang Maha Mengetahui yang ghaib dan yang nyata. Ya Rabb Pencipta langit dan bumi, Rabb segala sesuatu dan yang merajainya. Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang disembah kecuali Engkau. Aku berlindung kepadaMu dari kejahatan diriku, kejahatan syaitan dan bala tenteranya, atau aku melakukan kejahatan terhadap diriku atau yang aku tujukan kepada seorang muslim lain" Hadith Riwayat Abu Daud.

"Ya Allah,cukupilah aku dengan rezekiMu yang halal (supaya aku terhindar) dari yang haram, perkayalah aku dengan kurniaMu (supaya aku tidak meminta) kepada yang lain selainMu" -Hadith riwayat Tarmidzi

"Ya Allah,ampunilah dosaku,curahkanlah rahmatMu kepadaku dan temukanlah aku dengan teman yang tinggi darjatnya" -Muttafaq ' alaih-

Imam Ahmad meriwayatkan Semasa perang Uhud, tatkala orang-orang musyrikin telah pergi, Rasullullah saw bersabda : "Berbarislah,kerana aku hendak memanjatkan pujian kepada Tuhanku yang Maha Agung, kemudian para sahabat pun membuat barisan di belakangnya, lantas Rasulullah berdoa. Ya Allah segala puji bagiMu. Ya Allah tidak ada yang dalam menggenggam apa yang Engkau hamparkan dan tidak ada yang dapat menghamparkan apa yang Engkau genggam. Tidak ada yang dapar memberi petunjuk kepada orang yang Kau sesatkan. Dan tidak ada yang dapat menyesatkan orang yang Engkau berikan hidayah. Tidak ada yang dapat memberi barang yang Engkau halang dan tidak ada yang dapat menahan barang yang Engkau beri. Tidak ada yang dapat mendekatkan apa yang Engkau jauhkan. Dan tidak ada yang dapat menjauhkan apa yang Engkau dekatkan. Ya Allah hamparkanlah kepada kami keberkatan-keberkatanMu,kasih sayang, anugerah dan rezekiMu. Ya Allah sesungguhnya aku bermohon kepadaMu nikmat yang kekal abadi, yang tidak berubah dan hilang. Ya Allah sesungguhnya aku bermohon kepadaMu pertolongan pada hari kesusahan dan keamanan pada hari ketakutan. Ya Allah sesungguhnya aku berlindung denganMu dari keburukan yang Engkau takdirkan kepada kami serta keburukan yang Engkau tahan daripada kami. Allah,timbulkanlah rasa cinta kami kepada iman serta hiasilah ia dalam hati kami, dan timbulkanlah rasa benci kami kepada kekufuran dan kefasikan dan penderhakaan serta jadikanlah kami dari kalangan yang mendapat bimbingan. Ya Allah matikanlah kami sebagai orang Islam dan hidupkanlah kami sebagai orang Islam serta temukanlah kami dengan orang-orang yang soleh tanpa merasa hina dan terfitnah. Ya Allah, perangilah orang-orang kafir yang mendustai rasul-rasulMu serta menghalang manusia dari jalanMu. Jadikanlah hukuman dan seksaanMu terhadap mereka. Ya Allah perangilah orang-orang kafir yang mereka pernah diberi kitab. Engkaulah tuhan yang sebenar" -Riwayat Bukhari-

"Ya Allah aku berlindung kepadaMu dari hati yang tidak khusyuk, dari doa yang tidak didengar, dari jiwa yang tidak puas, dari ilmu yang tidak dimanfaatkan. Dan aku berlindung kepadamu dari golongan mereka yang empat jenis itu" -Riwayat Tarmidzi-

"Ya Allah aku berlindung kepadaMu dari perbuatan sesat atau disesatkan, tergelincir atau digelincirkan, perbuatan zalim atau dizalimi, perbuatan bodoh atau dibodohi." -Riwayat Imam Ahmad, Abu Daud, Tarmidzi dan Ibnu Majah.






bookmarks: edit post
0 Responses