Assalamualaikum wrt wbt.

Almost 4 months. Not bad.

Alhamdulillah sekarang dah final year (^_^). How time flies kan? Masuk minggu ini sudah cukup 11 minggu bergelar pelajar tahun akhir. Final year student. Sewaktu di Connoly Hospital pada minggu pertama dulu, rasa takut memuncak setiap kali ketika menaiki bus ke hospital. Berdebar-debar kalau ada doktor yang bertanya

'Which year are u in now?".
Separuh berbisik 'final year' dengan doa dalam hati 'jangan tanya soalan pelik-pelik dan expect aku tau semua benda please...'.
"Great! U must know everything!"
*pre-syncope and tremor*

Hari- hari seterusnya berlalu dengan sangat cepat, sepantas masa yang berlalu hampir lima tahun. Sebenarnya bukanlah teruk sangat bergelar pelajar final year. Dulu selalu rasa takut nak masuk hospital, kalau nampak consultant rasa macam nak 'honey i shrunk the kid' je. Tapi sebenarnya doktor-doktor ni makin semangat nak mengajar dan membantu kalau kita tunjukkan sedikit usaha dan semangat. Terharu rasanya kalau SHO atau intern sanggup jerit dalam wards untuk carikan patient untuk kita. Sweet.

Tahun akhir lebih kepada kesedaran diri sendiri untuk terasa diri tidak cukup ilmu dan dengan sedaya upaya melengkapkan diri dengan ilmu yang semakin lama semakin endless. Memang endless. Semakin lama belajar, semakin rasa nak habis belajar cepat-cepat, kerja, kahwin dan berhenti kerja. Yes, semangat berkobar-kobar mahu belajar hingga ke tahap tertinggi entah ke mana campaknya. Tatkala berbual dengan rakan-rakan, rupanya itu bukanlah perasaan yang asing. Perasaan itu makin memuncak tatkala mengulangkaji dan terasa medicine ini seperti tiada hujungnya. Belajar surgery, lupa medicine. Belajar medicine, risau surgery tak ingat. Hurm, don't remind me of ear,nose and throat, orthopaedics, anaest dan segala macam subspecialties lain. Kusut sorang-sorang jadinya.

Tapi...

Allah berikan peluang bukan untuk disia-siakan. Diri ini pernah berangan-angan agar suatu hari nanti dapat jadi seorang specialist (xtahu word consultant lagi time tu). Doa tanpa henti, berusaha semampunya dan sentiasa cuba untuk bangun walaupun acapkali langkah tersadung. Menjadi seorang specialist juga adalah cita-cita seorang ibu yang tulus hatinya.

"Jadi doktor ni bukan untuk dunia ja, kat akhirat pun dapat saham. Kalau penat belajar, cuba bayangkan pesakit-pesakit yang bersyukur kalau diberikan kesembuhan melalui kita oleh Allah. Pahala berpanjangan insyaAllah" *homesick*

So, stop dreaming and wake up. Life is more than just thinking about your own comfort. Hidup adalah anugerah dan amanah. ANUGERAH DAN AMANAH.

Daripada anaesthetist ke paediatrics ke internal medicine ke geriatrics. Entah  di mana akan berjumpa hujungnya. InsyaAllah, sematkan niat. Semoga dikira sebagai ganjaran pemberat timbangan di sana.

Doakan saya dan sahabat-sahabat kalau anda terbaca entry ini!
bookmarks: edit post
2 Responses
  1. herie Says:

    Subhanallah kak... dah final year... dah lama tunggu post akak... =)

    InsyaAllah, moga Allah permudahkan final year akak...

    p/s: motivating post ni...


  2. masyaAllah tak sangka ada orang bukak lagi blog bersawang ni.

    ameen ya rabb. semoga Allah permudahkan urusan awak juga dunia akhirat :)