entah kenapa pagi tadi aku terdetik menelefon mak. rindu. pastinya. panggilan ku berjawab. tapi itu bukan suara mak. suara sepupuku,linda. hati diusik rasa hairan. kenapa bukan mak yang angkat? lintasan hati itu akhirnya terzahir melalui lisan.

"eh nanti call balik ek. tengah sibuk2 ni..."sepupuku membalas pantas pertanyaanku.

"ok2.. gitau mak tau lina call ni. nanti lina call blk ye.."

"orait.."pendek. panggilanku dimatikan.

huuu...sedih x dapat dengar suara mak. my heartcure. xpela.. nanti bleh je call balik. study2.. HBS project perlu disiapkan.

jam tangan tepat pukul 12tgh hari. urm..kat malaysia mesti dah malam. mak dah x sibuk kot. yes, masa yang tepat untuk call mak.

kali ini...panggilan ku disambut dengan lebih tenang. lembut sedikit dari biasa lenggok bicaranya.
owh.. kak linda. bukan mak. ait... ni apesal asyik spupu je yang angkat ni. mak sibuk lagi ke...aku bermonolog sendirian.

"assalamualaikum... mak ke tu?"
"bukan... ni kak linda. mak x ada kat sini. kenapa?"

aku yang sepatutnya mengajukan soalan tu. kenapa bukan mak yang angkat?

"mak gi mana?"
"urm....ni orang gitau jgn terkejut plak tau. sabar. tenangkan diri. mak ngah jatuh. dia kat hospital sekarang ni. malam ni kak linda yang jaga mak. sabar tau...mak ngah x apa2 pun. doktor dah tengok x-ray"

Ya Allah.. dugaan apa lagi...x cukup lagikah? tanpa aku sedari aku menangis teresak2. pedih. sakit sangat. seolah2 time tu jugak aku nak tempah tiket kembali ke Malaysia. nak mak!! melayan perasaan sedih. lantas menuju ke bilik air. ku hamburkan segala apa yang menyesakkan dadaku. aku sangat sedih. huuuu.....

entah kenapa aku lebih suka memilih diam. mungkin sifatku sebegitu. selama ini cuma mak tempat aku curahkan segala isi hati. dia sahabat yg plg akrab. langsung tidak aku khabarkan pada rakan-rakan serumahku tentang berita itu. biarlah aku berlakon tersenyum. pasti. aku ada sebab untuk itu. kadangkala, sendiri itu lebih riuh. tenang. ke kelas sambil menangis. sendirian. segera ku kesat air mata tatkala bertembung dengan jasad-jasad di sepanjang perjalanan. mereka x kan faham. mungkin langsung x menyedari yang aku sedang menangis. rahsia di dalam hati. hanya Allah yang tahu.

Begitulah cara Allah mengasihi kita.. selalu indah pada waktunya..
- frenster maznah-

sepanjang perjalanan itu, aku kumpulkan kembali kudrat. semangat yang kian luntur aku bangunkan kembali. aku harus tabah. leen mesti tabah! ternyata Allah sangat sayang padaku. Dia x mahu aku leka dari mengingatiNya. lalu dia turunkan ujianNya, agar aku kembali sedar yang aku ini kerdil. langsung x berdaya. walau mak sendiri pun, aku terpaksa bersujud memohon ihsanNya. sembuhkan lah mak....

Ya Allah.. aku sedar ini dugaanMu. aku redha dengan setiap yang berlaku. benar. dengan mengingatiMu hati kan tenang. aku menyerahkan bulat-bulat nasibku di tangan Mu ya Rabbi. Sesungguhnya, Engkau Yang Maha Mengetahui. sembuhkanlah mak secepat mungkin. agar bila aku pulang nanti. aku masih dapat melihat senyumannya lagi. amin.....

Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan begitu saja mengatakan, "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."
Al-ankabut : 2-3


bookmarks: edit post
5 Responses
  1. Anonymous Says:

    salam...
    betul leen... sendiri tu kdg kala lebih menenangkan. lebih mendekatkan kita dgn Allah. sbb air mata melembutkan hati.
    kat blog je tmpat chaq sll bercerita, berkisah utk sesiapa yg ebrminat utk berkongsi rasa. Bila kat luar, kita hepi je.
    sape yg x sedeh bila dpt berita mcm ni...semoga leen lebih tabah. ujian tu tanda Allah sayang kita. kita tak lupa DIA.

    kadang2, semakin kita busy, semakin banyak yang nak fokus, time tu jugak masalah datang. emosi x stabil. jiwa kacau. tapi kita kena sentiasa ingat, Allah x membebani kita dengan apa yg kita x mampu. semua ujian DIA, insyaALLAH SEMUA KITA MAMPU tanggung. dengan izin dariNYA.

    dan semoga mak leen cepat sembuh. AMEEN~ doa2kan la ek... dia satu2nya, tiada ganti. Huhu~ rindu mak chaq jugak!


  2. syafakillah ana ucapkan untuk ibumu...


    semoga tabah dan sabar , ya?


  3. loOkinoomz Says:

    Salam, leen.
    lorh..usah kamu bersedih..insyaAllah, mak hang cpat sembuh..

    Ujian rahmat dari Tuhan...


  4. thanx kawan2..see.. again kalah dgn perasaan. ujian ni x sebesar mana pun nak bandingkan dgn org laen. mungkin diri ni x ckup tabah. ni la cara Allah nak didik kte. thanx sgt2 atas concern korg. doakan ek.. insyaallah. sentiasa yakin dgn Allah. thanx sgt.. =)


  5. cYiD Says:

    *flashback*
    cyid: leen, gi la toilet...
    leen: hurm... (diam...)
    (dialog yg cyid x ingat...)
    leen: a'a... rase kene gi toilet...