assalamualaikum... hola!

urm.. menunaikan janji yang telah sekian lama aku tangguhkan atas sebab kemalasan. astaghfirullah... x cukup courage nak mengupdate blog skang ni. haih... leen2..

xpe2. jom semangat cte pasal jelajah espana hari tu! mungkin kenangan tu dah agak teroxide tapi insyaallah pengajaran perjalanan 11 hari itu memberi kesan padaku hingga saat aku menaip ini. jom!

Hari 1 - 28 Jan 2008 (BARCELONA)
hehe.. bak kata pepatah, 'ikut hati mati, ikut rasa binasa'. di Dublin Airport lagi aku dah menempuh dugaan pertama. hand luggage yang aku bawa secara sahnya terlebih berat (more than 10kg). haih... lupa plak Ryanair Airlines baru je ubah regulations baru. so logik la kot kalo dorg nak strictkan lagi bab2 berat beg ni. *kenapa la aku x pikir cmni sjak dr umah??* xpela... redha je dgn dugaan. setelah memindahkan barang-barang org laen yang juga terlebih berat ke dalam begku, aku dgn berat hatinya mengcheck in beg tu. haih...
alhamdulillah perjalanan dari Dublin ke Girona Airport memakan masa lebih kurang 2 jam. perjalanan yang agak lama kot sebab sgt x sabar nak jejak bumi Spain. aku dah macam agak bosan naik flight ni. xleh nak bayang camne la kehidupan Superman yang terpaksa terbang setiao hari meredah awan. bingo! sebab tu la kot Allah x ciptakan manusia ni terbang. sgt ske ati aku deduce. tapi... subhanallah.. cantiknya senja waktu departure tu!


" Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan penggantian siang dan malam terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang berakal" -Ali Imran ,3:190-

entah kenapa, makin hampir aku dengan bumi Spain, di lubuk hati ni terselit satu perasaan yang sukar nak diterjemahkan. tatkala tayar kapal terbang yang kami naiki menyentuh bumi, aku menyeka air mata yang x tertahan. *again, sentimental berlebihan* aku terasa aku kembali ke tempat asalku. aku tau aku bakal berasa asing di bumi Allah yang satu ini meskipun suatu masa dulu, Spain ini adalah tanahairku, bumi orang Islam. sayu rasa hati mengenangkan kejadian 1492, 516 tahun dulu, pemerintahan Islam lenyap dari bumi ini. aku memujuk diri. kali ini aku menjejak bumi Spain ini ketika Islam dalam keadaan dagang. insyaallah, janji Allah itu pasti. aku akan sekali lagi datang menjejak bumi Spain tatkala Islam kembali gemilang. yups!
dalam keadaan yang masih pening2 lalat turun dari flight, aku dan gerombolan sahabat yang laen menuju ke stesen bus untuk ke barcelona. melayang 21 euro ku dgn selamatnya utk membeli tiket bus. haih... seketika kemudian kami terus dibawa oleh pakcik driver Barcelona Bus tu dari Girona Airport ke Barcelona. our very 1st destination! kami menginap di Barcelona Dream (rasanye hostel ni la yang paling best kot-equally comfortable n agak murah). tdo!

kami terpaksa cakap Arab dgn pekerja kat situ utk cari hostel ni. *penegasan : ARABIC! bukan spanish ;)

Hari 2 - 29 Jan 2008 (BARCELONA)
bangun pagi di bumi Barcelona, kami bergegas meninggalkan hostel sebaik sahaja selesai breakfast dengan cereals (rindunya karipap mak buat). hari ni memang kami tour abes satu bercelona ni except stadium dia. bila dah smpai Dublin baru la aku sedar yang ktorg x pegi stadium. haih... xpela. bukannya aku minat bola pun kan. jom soh gambar bercerita!

kisah kedatangan Christopher Columbus meminta dana dari Isabelle dan Ferdinand (diabadikan di Plaza de Colon - hujung Le Rambla)
urm.. ni baru bangunan stesen keretapi. cantiknya bangunan! teruja aku.
berehat seketika di Port of Barcelona ~ seronok!
ya Allah... syurga buah. (x terbayang syurga Allah)
akif... if only u were here...
mimie yang sangat bersemangat merakamkan gambar-gambar kami
Sagrada Familia. binaan yang memakan masa lebih 300 tahun dan MASIH x siap2. haih...
hehe... menangis woo nak sampai moncjuic.
moncjuic!
alhamdulillah.. kaki dah macam nak tercabut da...

ni tempat penggambaran Meteor Garden ~sumber kay & mimie
ni bukan salah satu bangunan bersejarah ye....

urm... memangnya bumi Barcelona ni sangat luas untuk dijelajah. terutamanya bagi kami yang menggunakan nikmat kaki Allah semata-mata ni. bangunan-bangunan di sini ternyata amat mengagumkan. ni baru ciptaan manusia. x terkata ciptaan Allah...
ciptaan Allah vs ciptaan manusia

Hari 3 - 30 Jan 2008 (MONSERRAT)
Monserrat ni sejam perjalanan dari Barcelona. mula-mula kitorg berkira2 jugak nak pegi ke x. well, 17 euro tiket train + cable car return. meminta nasihat dari purse, ktorg akhirnya proceed jugak plan Monserrat ni. smua dah macam over excited dgr cable car kan.. layan...kegayatan dan takut camera terjatuh menghalang lebih banyak gambar diambil =)

tengok la bukit kat blakang tu!

kat sini dulu sebenarnya tempat monks. so byk la patung2 smua. but once kristian menjajah Spain, most of bangunan kat Spain akan dipacak dengan lambang salib tu. sedih... dulu ni kan bumi Islam.. aku x pernah tau pun pasal kewujudan Monserrat ni smpai la aku jejakkan kaki sniri kat bumi Spain. urm.. x sempat nak cari sejarah tempat ni pun. apa pun subhanallah.. indahnya ciptaanNya.

Malamnya kami bertolak ke Madrid by flight! ada kejadian yang buat aku jadi down btol.

""Mohonlah perlindungan Allah dan bersabarlah. Sesungguhnya bumi ini milik Allah; diwariskanNya kepada siapa saja yang Dia kehendaki di antara hamba-hambaNya. Dan kesudahan (yang baik) adalah bagi orang-orang yang bertaqwa"
-Al-A'raf 7:128-
Hari 4 - 31 Jan 2008 (TOLEDO)
Hari pertama kami di Madrid, trus plan nak gi Toledo. lebih kurang sejam jugak la dari bandar Madrid, ibu negara Spain. perancangan kami nak kluar lebih awal sekadar menjadi angan kosong. haih... alhamdulillah. perjalanan kami hari ni agak lancar walaupun terlambat. setelah berpusing2 mencari i (information centre), kami akhirnya berjaya jugak mendaki jalan yang agak berbukit.
permandangan atas Toledo

simbol Toledo - pedang yang murah dan sgt2 banyak!
p/s : jgn lupa check in bag ye kalo nak bwk balik pedang ni. =)


subhanallah... cantiknye permandangan! x terkata indahnya aturan Allah. meskipun seringkali aku terdiam. kagum menyaksikan ketelitian ciptaan manusia, itu semua masih x mampu nak menandingi ciptaan Al-Khalid. x tercapai akal semuanya terbentuk secara kebetulan. say NO to Darwin's theory!



Hari 5 - 1 Feb 2008 (MADRID)
pening aku plan perjalanan di Madrid nih. da la sorang2 je nak kne jadi tourist guide. adeyh.... semangatnye aku list down tempat2 mnarik kat Madrid ni. siap g interview receptionist kat hostel lagi. browse internet, asyik jumpa Spanish je. aigo.. tapi demi tanggubngjawab dan harapan semua orang, aku strive la for the best! tapi benar sangatlah, serapi mana pun rancanganku, Allah tetap perancang terbaik. pada hari kami sepatutnya sakit kaki sebab banyak berjalan menjelajah bumi Madrid yang luas ni, Allah takdirkan cuaca agak kurang mengizinkan. buat pertama kali dalam hidup, aku berjodoh dengan SNOW!

subhanallah. alhamdulillah. xtau nak kata pe. memang sejuk yang teramat sangat la. menggigil aku waktu tu dgn keadaan yang hampir nak menangis. rasa rindu gle kat heater kat bilikku. dugaan Allah ni. macam ustazah aku penah cakap dulu. mungkin kita x suka waktu hujan. susah nak jalan. licin. basah. lecak. leceh. tapi ingatlah satu benda. mungkin semut lebih memerlukan hujan lebih daripada kita memerlukan cuaca yang elok. (in this case xtau la plak ada semut x kat Madrid) kita hidup di dunia ni sebenarnya menumpang dari makhluk Allah yang lain. entah2 kalau bukan sebab sunnatullah haiwan-haiwan dan pokok-pokok yang memerlukan air untuk hidup, Tuhan x turunkan pun hujan ke bumi. selayaknya manusia... terima kasih Allah! mungkin kalau x hujan dan snow aritu, mungkin ada kejadian yang x diingini waktu ktorg kat El Rastro (pasar wajib pegi). atau mungkin dekat Real Palacio. sempat jenguk kejap je kat stadium Santiago Bernabeu (Real Madrid).

sangat banyak tempat yang x berjaya kami lawati. dalam hati terselit sedikit rasa kecewa. tapi percayalah, Allah knows best. hati kan tenang =)




to be continued....

3 Responses
  1. InsyaAllah kaki ini akan menapak bumi sana suatu hari nanti


  2. Afham Says:

    gaya penceritaan yang memang takleh blah..diselitkan dengan monolog2 dalaman yang amat mgamit perasaan
    (berkenaan tinggalan Islam)

    mantap2...tinggal kena betulkan fakta je lagi :)


  3. cucutokjanggut : yups! awak kne pegi dan tgk sniri. =)

    ee : haha..mmg xleh blah pun. mmg ckgu malay sejati la ko ni. ada je nak komen gaya penceritaan ek. hehe. pape pun, ko lagi mantap. =)