Jom
PQRS!

P - puasa

puasa1.jpg puasa image by radenmas_album

"Berpuasa 3 hari pada setiap bulan seumpama berpuasa sepanjang masa" [Bukhari & Muslim]


Q
- Quran

http://hamiltonmuslims.files.wordpress.com/2007/11/little-boy-reads-quran2.jpg
"AlQuran ini tiada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa" [2:2]

Q - Qiam


“Wahai orang yang berselimut. Bangunlah pada malam hari kecuali sebahagian kecil. Separuhnya atau kurang daripada itu. Atau lebih dari itu, dan bacalah AlQuran itu dengan pelahan-lahan” [73:1-4]

RS - Rajin senyum

http://i.ehow.com/images/a04/8i/g0/show-real-smile-photographs-800X800.jpg

Senyum, satu method sedekah yang mudah!

RS - Rajin solat jemaah


Daripada ‘Abdullah bin ‘Umar, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Solat berjemaah lebih utama jika dibandingkan dengan solat sendirian dengan 27 darjat.” (Hadis riwayat Bukhari)

RS - Rajin sedekah

http://4.bp.blogspot.com/_dH0q9hvpVHg/Sd9c7jKgfvI/AAAAAAAADTk/htw0s955WkA/s400/giving.jpg
"Sebaik-baik sedekah adalah mempelajari seseorang islam akan ilmu, kemudian mengajar ilmunya itu kepada saudara Islam yang lain" (Riwayat Ibnu Majjah)

RS - Rajin study



Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:”Jadikanlah dirimu orang alim (berilmu) atau orang yang menuntut ilmu atau orang yang selalu mendengar pengajaran atau orang yang mencintai (tiga golongan yang tersebut) dan janganlah engkau menjadi dari golongan yang kelima, yang dengan sebabnya engkau akan binasa.”

RS - Rajin selawat

"Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi Segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); Wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya. [Al-Ahzab : 56]
bookmarks: edit post
0 Responses