Assalamualaikum wrt wbt.

Alhamdulillah, masih berupaya menyedut oxygen untuk hari ini. Semoga dapat terus berbakti pada mak abah dan berusaha memperbaiki diri.

Hari ini saya ikut mak ke pasar a.k.a market. Menu untuk hari ini sungguh simple. Ayam goreng dan sayur masak air. Lama sungguh x makan bayam kegemaran saya. Di Ireland memang tak berjodoh la dengan bayam. Malas cari. Yummy2!

Selepas selesai melawat-lawat pasar [macam muzium plak], saya ikut mak ke klinik kesihatan berdekatan. Menyesal pulak mengadu gigi berlubang pada mak. Saya memang doktor yang penakut. Bercita-cita mahu jadi pakar bius [amin!], tapi melihatkan jarum sewaktu nak check blood glucose pun saya cuak, aish2... Tak cukup practical ke ape ni? Tetiba pulak teringat peristiwa saya lengan saya terpaksa dicucuk sebanyak 4 kali untuk ujian darah di RCSI. Fuh, mau je bersilat dengan nurse tu. Saya yang pada mulanya tutup-tutup mata melihat jarum menembus kulit, akhirnya sudah hilang takut hingga mampu memberikan cadangan kepada nurse tersebut. Selamba pulak tengok jarum tersebut menginvade blood vessel saya. Masalah jugak kalau veins kecik ni. Well, experience is the best teacher. [Lagipun, jadi doktor kita yang cucuk orang ye x? Hik3...]

Sampai sahaja di pintu klinik, kaki saya terasa ringan mahu melangkah keluar dan mengajak mak pulang. Dasar penakut. Tapi mak berkali-kali menyedapkan hati saya dengan mengatakan doktor yang bertugas adalah doktor perempuan yang lemah lembut [hopefully!]. Selesai mendaftar, saya menunggu giliran. Urm, patut la ramai doktor yang belajar di oversea tidak mahu pulang ke tanahair. Dengan bayaran RM1 saya sudah layak menjalani any dental procedure di klinik tersebut. Banyak sungguh bantuan kesihatan percuma yang ditawarkan kepada rakyat, baru saya tahu. Berbanding sistem di Ireland, penduduk dilindungi dengan insurans. Bagi golongan veterans, mereka diberikan Medical Card yang membolehkan mereka mendapat perkhidmatan doktor dengan harga yang lebih murah. Kalau bercakap tentang consultation, sekali jumpa pun melayang 50 euro. Jika mahu bercakap tentang dental procedure, huh sediakan la wang at least 100euro [antara sebab saya tangguhkan dating dgn dentist]. Alhamdulillah, syukur sudah pulang ke Malaysia. =)

Dentist perempuan yang merawat saya sungguh lemah lembut. Best. Rupa-rupanya gusi saya telah membengkak. [swelling=tumor la kan?] Lalu doktor memprescribe Amoxycillin 250g [sejenis antibiotik] sebelum meneruskan prosedur. Minggu depan kena datang lagi skali. Yes! Penat saya cuba mengingati cabang facial nerve [7th cranial nerve] yang melalui parotid gland serta muscles. Yang mampu saya ingat hanyalah masseter dan temporal. Aish3... Nampak sangat sudah lama meninggalkan medical books sejak exam IC1 tamat. Sila mula belajar semula cik leen.Wajib!



Akif sudah pulang dari sekolah. Petang ini mahu ke pejabat Celcom untuk mendapatkan num celcom. Yes, masih berusaha dengan buku 7 habits saya. Yosh! Gambatte!

p/s : Seek first to understand, then to be understood.
bookmarks: edit post
0 Responses