Assalamualaikum wrt wbt.

Alhamdulillah...Bilik saya sudah kosong sepenuhnya. Meja dan lampu kembali ditukar kepada yang asal. Hilang semua kesan-kesan pink di yang bertapak selama hampir setahun. Sekarang tengah menunggu kehadiran pak cik taxi untuk memindahkan barang saya ke rumah kawan, tumpang untuk cuti summer 3 bulan. Sayu pulak rasanya nak meninggalkan rumah yang penuh dengan kenangan 12 orang di bawah satu bumbung ini. Tahun depan mungkin tidak akan diam di rumah yang seramai, semeriah ini. Tapi saya kurang kisah, insyaAllah tahun depan akan melangkah ke tahun 4 (dengan izin Allah,doakan saya berjaya dengan cemerlang untuk exam final tahun 3 dua minggu dari sekarang). Tahun 4 memang dimomokkan dengan kesibukan-Obstetric&Gynaecology,Psychiatry,Med&surgery, lebih sibuk dari pelajar final year. Semoga Allah beri kekuatan kepada saya dan sahabat-sahabat untuk itu. Ameen ya rabbal alamin.

Sedar tidak sedar, ini tahun ketiga saya di Dublin, tempat yang menjadi idaman saya sejak kecil. Tahun ini juga sudah 3 tahun saya bergelar pelajar perubatan di RCSI. Sewaktu perjalanan pulang dari Drogheda Hospital tempoh hari, terkenang kembali saat kali pertama menjejakkan kaki ke kota berbangunan rendah ini. Takut,gementar dan excited. Alhamdulillah, Allah membantu saya hingga ke saat ini. Benar,hanya dengan kekuasaanNya. Tahun ketiga, saya sewajarnya sudah boleh membuat differential diagnosis untuk setiap symptoms dan signs yang ditunjukkan oleh patient. Sepatutnya. Tapi saya masih terasa banyak kekurangan. Dunia perubatan ini begitu luas untuk diterokai. Setiap hari ada sahaja benda baru yang saya temui, kebanyakannya tidak pernah langsung melepasi external auditory canal (telinga) saya. Begitu luas ilmuNya, begitu kerdilnya saya.

Tempoh hari terserempak dengan case jaundice buat pertama kali di hadapan mata. Terkial-kial menyoal patient setelah sebulan bermastautin di lab bersama mesin-mesin canggih. Alhamdulillah, masih tidak berkarat, cuma berhabuk sedikit skill history taking saya. Pertama kali juga jumpa patient yang positive shifting dullness dan fluid trill! (benarkan saya untuk excited!) Itu juga kali pertama markah case upload saya lebih tinggi dari angka 65 dan tiada lagi komen tentang medicine yang salah (padahal saya copy chart kot!siap wikipedia lagi indication setiap ubat.grr..) Jaundice ini kalau dalam bahasa melayu, 'kuning'. Memang kulit dan mata akan bertukar jadi kuning sebab kandung bilirubin (haemoglobin byproduct) sangat tinggi dalam darah. Jaundice ini berlaku kalau ada masalah dengan sel darah merah kita, sama ada sewaktu proses pembuatan, tapisan atau ada sekatan (macam pelik je translate obstruction). So, sebab-sebab patient present dengan jaundice boleh dikategorikan kepada :

1) Pre-hepatic : haemolysis (blood transfusion), hereditary dx (Gilbert's)

2) Hepatic : hepatitis, alcoholic liver disease, hepatocellular carcinoma, drug-induced, decompensated liver disease (maksudnya hati dah rosak secara total dan tidak berfungsi).

3) Post-hepatic : gallstone (ni paling famous,very painful), head of pancrease carcinoma (>60yo,painless obstructive jaundice), lymph nodes enlargement.

*owh ya, hepatic tu maksudnya liver/hati.

Signs of decompensated liver disease (ingat JEVA)
-Jaundice
-hepatic Encephalopathy
-Variceal bleeding
-Ascites (perut kembung)

Investigations
1) Urine&Electrolyte-check level of bilirubin and electrolyte imbalance.
2) Full blood count-look for evidence of anaemia in GI malignancies or associated infection
3) Inflammatory marker (CRP)-look for any evidence of infection
4) Liver function test (LFT)-check for increase bilirubin. Increase ALT/AST suggestive of hepatocyte damage. Increase Alkaline phosphatise indicating obstructive jaundice or malignant infiltration.
5) Renal function test (RFT)-any evidence of hepatorenal syndrome.
6) Clotting-functional assessment of hepatic function
7) Ascites tap-fluid is sent for cytology (malignancy),albumin and microbiology (to exclude bacterial peritonitis as complication)
8) Ultrasound-check for the presence of underlying liver disease, dilation of common duct, presence of pancreatic mass.

Wah, susah jugak sebenarnya mahu menterjemahkan pelajar medic dalam bahasa inggeris kepada melayu. Alhamdulillah, hingga kini masih tidak diuji dengan ujian kesihatan. Semoga terus kekal sihat untuk beribadah dan berbakti. Ameen.

Ok, nampaknya perlu kembali kepada momentum mengemas rumah. Esok saya sudah boleh memulakan pecutan akhir sebelum exam Intermediate Cycle 3 (IC3) bermula. Takut sangat walaupun exam cuma satu hari. Semoga Allah permudahkan semuanya. Ameen. Doakan saya!

nota metarsal : kenapa saya rasa baju dan barangan saya menjalankan mitosis dari tahun ke tahun eh? pening kepala banyak barang. nasib baik hanya setahun sekali.

i'm sure this is what happen to my stuffs every year. T_T
0 Responses