Assalamualaikum wrt wbt.

Sebulan dan terus mengira. Alhamdulillah hari ini diberi ilham untuk kembali melawat blog yang kian bersawang ini. Sedikit updates, saya kini sedang ber'rotation' GP (general practice). Saya dihantar ke Portarlington,County (maksudnya daerah) Laois,lebih kurang 40 minit dari Dublin dengan menaiki train.

Unlike rotation Paeds yang agak sibuk, rotation kali ini agak relaks dan memberi saya banyak peluang untuk 'menggodek' video-video di Youtube yang selama ini hanya tersimpan di ruangan 'watch later'. Masa lapang ini agak membunuh saya. Seriously. Tambahan pula, saya ditempatkan di sebuah golf house milik hotel 5 bintang bersama seorang rakan RCSI dari Singapore. 4 bilik,3 bilik air,spacious kitchen,dining hall,2 living room with tele. Allahu,memang x zuhud langsung!

Saya di'assign' seorang GP, Dr.FM, seorang lelaki berusia separuh abad yang sangat baik hati. Unik benar GP saya kali ini. Di tingkat atas surgery beliau terdapat studio untuk merakam lagu. Ya, dia memang agak obses dengan muzik. Selain subjek medicine,saya juga diajar tentang beberapa alatan muzik dan lagu tradisional Irish oleh GP saya yang cool ini. Kadangkala hal yang kami bincangkan lebih bersifat falsafah dan pengalaman hidup. Rasa seperti bercakap dengan seorang datuk gayanya. Berkali-kali beliau berpesan 'Different people has different intention of why they decide to be a doctor. As u said, some people want to help others,which is very noble. But some of them are so money-oriented. Don't be one'. InsyaAllah,tidak. Tegur saya sama ada dengan lemah lembut atau keras andainya saya menjadi seorang yang mementingkan duit. Video ini cukup inspiring buat saya :


'Kalaulah saya tidak bermanfaat lagi pada dunia ini dan keluarga,biarlah Allah ambil saya. Selagi saya bermanfaat, panjangkanlah umur saya sebab nak buat manfaat sebanyak mungkin sebab Allah paling sayang orang yang bermanfaat'

Allahu,5 kali menonton video ini dan saya masih lagi boleh menitiskan air mata. Betapa hebatnya wanita ini dengan acuan Islam yang benar-benar diserlahkan dalam perlakuan. Benarlah orang kata, 'benda yang ikhlas datang dari hati akan terus menuju ke hati yang lain'. InsyaAllah masih ada peluang untuk berusaha menjadi sehebat itu. :)

For now, please finish your GP upload fadzlina. :) I'll be back.

Tiba-tiba teringat nak makan daging lembu. Dah lama asyik makan ayam je.



Err...macam x menjawab soalan je?

tenang pun boleh dapat sokongan.


bookmarks: edit post
0 Responses